Проте у рiзних ТРЦ ситуацiя не однакова, каже провiдний експерт Colliers Ukraine у галузi торговельної нерухомостi Iгор Заболоцький. У торгових центрах, якi знаходяться у густонаселених масивах, вакантнiсть, в середньому, нижча, нiж у цiлому по ринку. Так, у ТРЦ "Аладдiн", що розташований бiля метро "Позняки" в густонаселеному районi, вiльних площ 5%, а в Smart Plaza Polytech, Smart Plaza Obolon та Piramida - близько нуля, розповiдає комерцiйний директор Dragon Capital Property Management Наталiя Кравець. Цiй компанiї належать чотири згаданих ТРЦ, повiдомляє Property Times.
Натомiсть у тих об'єктах, якi розташованi в вiддаленнi вiд житлових масивiв, ситуацiя гiрша. В ТРЦ Respublika Park на Окружнiй дорозi столицi вiльних 15% торгових площ. Але вакантнiсть у цьому ТРЦ скорочується, стверджує СEO Respublika Юлiя Щаслива.
Найбiльш незаповненим залишається в Києвi ТРЦ Blockbuster. За даними Forbes, його вакантнiсть складає близько 40%.
Восени 2022 р., пiд час обстрiлiв української iнфраструктури, в столичному ТРЦ Dream Yellow адмiнiстрацiя торгового центру вiдкрила пункт незламностi. Вiн з'явився на мiсцi закритого на той момент магазина GAP.
Цей брєнд, який в Українi розвивала турецька компанiя Fiba Retail, у 2022 р. пiшов iз ринку України, стверджує Заболоцький. Так само, за словам експерта Colliers, ритейлер вчинив iз брєндом Marks&Spencer, який розвивав в Українi.
"На початку вiйни вони зачинили магазини, згодом вiдкрили їх для фiнального розпродажу i зовсiм закрили", - каже Заболоцький.
Одна з можливих причин - Marks&Spencer та GAP були не дуже ефективними i до великої вiйни, стверджує експерт Colliers. А коли в ТРЦ впав потiк покупцiв, стало ще гiрше.
Люди стали менше ходити до ТРЦ iз кiлькох причин. Одна з них - зупинка роботи магазинiв-"магнiтiв" Zara, Bershka, H&M, тощо.
"Ряд чинникiв, серед яких призупинення роботи топових свiтових брендiв fast fashion, мали суттєвий негативний вплив на вiдвiдуванiсть ТРЦ", - резюмує операцiйний директор ТОВ "Руш" (лiнiя магазинiв EVA) Вiктор Среднiй.
Його компанiя закрила за 2022 р. кiлька магазинiв у київських ТРЦ через рiзнi погляди на величину орендних ставок.
Крiм цього, люди менше ходили до ТРЦ i через повiтрянi тривоги. У 2022 р. торговельнi центри були зачиненi з цiєї причини сумарно майже 30 днiв, пiдрахували в Colliers.
Ще однiєю причиною вивiльнення площ у торговельних центрах став вихiд з українського ринку росiйських та бiлоруських ритейлерiв. Зокрема, Gloria Jeans, Ostin, BeFree, якi в Києвi сукупно мали близько трьох десяткiв магазинiв.
Вiльнi мiсця вже займають новi оператори, каже Щаслива з Respublika.
"У нас, зокрема, вiдкрила магазини меблева фабрика з Харкова Constanta, якiй вдалося зберегти виробництво, i продавцi одягу US Polo, якi тiкали з Марiуполя", - перераховує Щаслива.
Окрiм цього, в Respublika Park вiдкрився польський бренд одягу Ohnik, який до цього мав український магазин тiльки у Львовi. Загалом, iз квiтня 2022 р. в ТРЦ вiдкрився 41 новий оператор одягу або їжi.
Вiльнi площi активно займають вiтчизнянi виробники, каже директорка "Української торгової гiльдiї" Євгенiя Локтiонова. Український виробник повсякденного одягу "Goldi льонокомбiнат" вiдкрив близько 10 нових магазинiв сумарною площею 10 тис. кв. м.
"Виробник змiг скористатися зниженням орендних ставок. Зараз девелопери домовляються на хорошi для сторiн комерцiйнi умови", - каже Локтiонова.
По iнформацiї ProfiDOM.com.ua, зниження орендних ставок - головна мiра зi сторони ТРЦ iз втримання орендарiв. У 2022 р. дисконт на базову ставку в кращих випадках становив не менше 50% вiд довоєнного рiвня, через що власники об'єктiв отримали вдвiчi менше доходу нiж рiк тому, каже Заболоцький з Colliers. До великої вiйни квадратний метр у найкращих об'єктах Києва вартував, у середньому, $60 на мiсяць.
Крiм цього, щоб заповнити вiльнi квадратнi метри, ТРЦ вiдкривають нетиповi точки. В Retroville влiтку 2022 р. з'явився сервiсний центр МВС. А в Gulliver - iнтерактивний музей "Вiдкривай портал у науку" для дiтей.
Новi орендарi не тiльки заповнюють порожнi площi, а й приводять до ТРЦ потiк вiдвiдувачiв. I хоча вони не зовсiм цiльова аудиторiя магазинiв цих торговельних центрiв, каже Локтiонова, але дуже вiрогiдно, що залишаться хоча б перекусити на фудкортi.