Служба вiдновлення та розвитку iнфраструктури у Тернопiльськiй областi у 2024 р. мала 4 таких об'єкти. Це штучнi споруди важливих для логiстики регiону дорiг М-19 Доманове - Ковель - Чернiвцi - Тереблече, Р-39 Тернопiль - Броди та Р-41 Обхiд Тернополя.
Ще один об'єкт на автомобiльнiй дорозi державного значення Т-23-12 Гусятин - Городок фiнансувався затвердженою КМУ програмою "Пiдтримки швидкого вiдновлення України".
Перший об'єкт, який пройшов повну реконструкцiю, - мiст через рiчку Гнiзна у Теребовлi. Розташований об'єкт на трасi М-19 Доманове - Ковель - Чернiвцi - Тереблече. Споруда була збудована понад 90 рокiв тому i перебувала в аварiйному станi. Утворились поперечнi трiщини прогонової будови з розкриттям, поздовжня трiщина залiзобетонної плити проїзної частини, вiдсутнє будь-яке армування опор, якi стояли на дерев'яних палях. Руйнування мосту були такi значнi, що мостобудiвники повнiстю його демонтували i фактично звели "з нуля" нову конструкцiю. На державних дорогах областi це перше реальне будiвництво з 2008 р. Реконструкцiя мосту в Теребовлi - перехiдний об'єкт на 2025 р. В груднi 2024 р. вiдремонтований мiст випробували на мiцнiсть та вiдкрили для проїзду. На штучнiй спорудi ще тривають пiдмостовi роботи, якi не впливають на мiцнiсть конструкцiї, однак надважливi, щоб запобiгти в майбутньому пошкодженню та руйнуванню основних та iнших елементiв мосту та пiдходiв до нього.
Другий об'єкт - капiтальний ремонт шляхопроводу через залiзницю на дорозi Р-41 обхiд Тернополя бiля ТРЦ "Подоляни". 42-метрова штучну споруду вперше лагодитимуть за понад 30 рокiв. Ключовi елементи шляхопроводу зазнали руйнувань. Балка посерединi мосту трiснула. Споруда могла втратити через це цiлiснiсть та несучу здатнiсть, а рух транспорту єдиною державною трасою для об'їзду обласного центру ризикував бути паралiзованим. Восени 2023 р. завершили роботи на лiвому проїздi шляхопроводу. Був органiзований реверсний рух. Ремонт правого проїзду пiдрядна органiзацiя розпочала i завершила у 2024 р.
Третiй об'єкт, де тривали роботи, - шляхопровiд через залiзницю на обходi Тернополя. Це другий за довжиною у Тернопiльськiй областi шляхопровiд. Його протяжнiсть - 109 м. Востаннє ремонтувався 40 рокiв тому. Через загрозу руйнування шляхопроводу Служба вiдновлення iнiцiювала невiдкладний ремонт об'єкта. Наприкiнцi грудня 2023 р. вiдремонтований шляхопровiд бiля Великого Глибочка випробували на мiцнiсть та вiдкрили для транспорту. У 2024 р. завершили роботи, якi не впливають на рух транспорту, але важливi для подальшої експлуатацiї шляхопроводу. Це водовiдвiд на пiдходах до штучної споруди, горизонтальна дорожня розмiтка, антикорозiйний пiдмостовий захист.
Четвертий об'єкт - мiст на 64-км автомобiльної дороги Р-39 Броди - Тернопiль поблизу Плотичi. Штучна споруда зведена у 1952 р. Потреба вiдремонтувати мiст виникла у зв'язку з численними дефектами, якi були виявленi пiд час обстеження. Як наслiдок штучна споруда потрапила у п'ятий експлуатацiйний стан - непрацездатний. Траса Р-39 Броди - Тернопiль є найбiльш завантаженою регiональною дорогою Тернопiльщини, вiдтак руйнування цього мосту могло значно ускладнити логiстику через область. Капiтальний ремонт штучної споруди виконали у першому пiврiччi 2024 р., замiнивши конструкцiю аварiйного мосту на водопропускнi труби.
П'ятий об'єкт - мiст через рiчку Збруч у Гусятинi. Дорога Т-23-12 Гусятин - Городок, складовою якої є мiст, об'єднує Тернопiльську та Хмельницьку областi. Також вона має важливе значення для мiсцевих мешканцiв, оскiльки сполучає колишнiй районний центр з прилеглими населеними пунктами Тернопiльської та Хмельницької областей. В селищi Гусятин розташованi заклади освiти, лiкарня, бальнеологiчна лiкарня, пiдприємства та органiзацiї, де працюють жителi навколишнiх населених пунктiв. При цьому найближчий об'їзд аварiйного мосту через рiчку Збруч становить бiльш як 70 км. Мiст почали лагодити у листопадi 2023 р. через високий ризик обвалу. Довелося замiнити 12 балок прогонової будови, трiщини яких стали головною причиною термiновостi робiт. До кiнця 2024 р. основнi роботи на мосту завершили та вiдновили повноцiнний проїзд транспорту.
Пiд час воєнного стану будiвництво, реконструкцiю, капiтальний, поточний середнiй ремонт державних дорiг призупинено. Передусiм кошти спрямовуються на вiдновлення iнфраструктури, яка була пошкоджена ворогом. Тим часом у тилових областях, серед яких Тернопiльська, потрiбно зберегти в хорошому станi вiдремонтованi у попереднi роки дороги. Це важливо для безперебiйної логiстики мережею автошляхiв країни.
Одним iз важливих завдань експлуатацiйного утримання транспортної iнфраструктури є ремонт мостiв, шляхопроводiв та водопропускних труб. Всi цi об'єкти називаються "штучними спорудами" та мають критичне значення для збереження безпечного проїзду автошляхами. Щоб пiд час воєнного стану не допустити ускладнень руху транспорту на державних дорогах, Служба вiдновлення системно ремонтує аварiйнi штучнi споруди. Наприклад, у 2024 р. Служба полагодила такi об'єкти:
- два мости на дорозi М-30 Стрий - Умань - Днiпро - Iзварине (через мм. Вiнницю, Кропивницький) у населеному пунктi Плотича через рiчку Стрипа та мiст у селi Шибалин. На обох штучних спорудах проведено ремонт конусiв, опор та насадок. Виконано антикорозiйний захист мостових поверхонь;
- мiст у населеному пунктi Скала-Подiльська на дорозi Р-24 Татарiв - Косiв - Коломия - Борщiв - Кам'янець-Подiльський. Влаштовано вирiвнюючий шар дорожнього покриття;
- два мости на автомобiльнiй дорозi Т-20-02 Тернопiль - Скалат - Жванець у селах Пробiжна та Колиндяни. На цих об'єктах провели антикорозiйний захист пiдмостових поверхонь, влаштували захисне покриття тротуарiв. Виконали ремонт перил та бар'єрного огородження;
- мiст через рiчку Храмова в селi Новосiлка на автомобiльнiй дорозi Т-20-15. Задля безпеки учасникiв дорожнього руху провели ремонт перил та тротуарних блокiв. Виконали пiдмостовi роботи з антикорозiйного захисту;
- мiст на 7-км автомобiльної дороги Т-20-17 Гримайлiв - Яблунiв. На штучнiй спорудi, яка була побудована 1975 р., за пiвстолiття експлуатацiї утворилися небезпечнi пошкодження, якi в подальшому могли призвести до ще бiльш критичного руйнування. Дорожники виконали лаштування шафових стiнок, лiквiдацiю розмиву земполотна, влаштування нових лежнiв та перехiдних плит i вiдновлення дорожнього покриття.
Як стало вiдомо ProfiDOM.com.ua, у 2024 р. на замовлення Служби вiдновлення та розвитку iнфраструктури у Тернопiльськiй областi пiдряднi органiзацiї виконали лiквiдацiю вибоїн струменевим методом та за допомогою гарячого асфальтобетону, лiквiдували пучини та просадки дорожнього покриття. Загалом вiдновили 145845 кв. м дорожнього покриття.
Задля безпеки дорожнього руху впродовж 2024 р. на державних дорогах областi Служба вiдновлення поновила 192,8 км дорожньої розмiтки, нанесла 250 "зебр" та 674 кв. м напрямних острiвцiв. Вздовж державних дорiг Тернопiльщини встановлено та замiнено 120 дорожнiх знакiв. Вiдремонтовано 200 м вуличного освiтлення.
Спiвпраця iз ТГ та ОВА дозволяє проводити бiльше робiт на державних дорогах областi в умовах обмеженого фiнансування експлуатацiйного утримання. Завдяки iнструменту спiвфiнансування з державного та мiсцевого бюджету можливо термiново провести ремонт зношеного покриття чи iнфраструктури.
Протягом минулого року завдяки спiвфiнансуванню вдалось полiпшити умови проїзду у межах 9 громад областi. У межах спiвфiнансування з Тернопiльською обласною вiйськовою адмiнiстрацiєю вдалось вiдновити пiдходи до мосту через рiчку Коропець на автомобiльнiй дорозi Р-87 Галич - Пiдгайцi - Сатанiв. Проведенi роботи з лiквiдацiї аварiйної ямковостi, вибоїн, напливiв, влаштування вирiвнюючого шару асфальтобетону на наступних державних дорогах: М-30 Стрий - Умань - Днiпро - Iзварине в межах Пiдгороднянської територiальної громади, Р-26 Острог - Кременець в межах Шумської територiальної громади, Р-43 /М-19/ - Ланiвцi - /Н-02/ в межах Лановецької територiальної громади, Т-20-10 Збараж - Пiдволочиськ в межах Скорикiвської територiальної громади, Т-20-17 Гримайлiв - Яблунiв в межах Хоросткiвської територiальної громади, Т-20-01 Бучач - Чорткiв - Скала-Подiльська в межах Бучацької територiальної громади, Т-20-16 Бучач - Товсте в межах Трибухiвської територiальної громади та Т-20-09 Вишнiвець - Ланiвцi в межах Борсукiвської територiальної громади.
У 2024 р. працювали над отриманням i в найближчому майбутньому над встановленням тимчасових модульних мостiв, якi надають Сполученi Штати Америки та Японiя в якостi допомоги. Загалом Тернопiльщина отримає 3 металевих штучних споруди. Частина тимчасових споруд (мостiв) вже прибула в Україну для подальшого встановлення.
Працiвники Служби вiдновлення у Тернопiльськiй областi вже пройшли навчання закордоном з монтажу та технiчного супроводу виконання робiт зарубiжних мостових конструкцiй та готовi приступати до працi.
Тимчасовi металевi модульнi мости - швидке вирiшення проблеми аварiйних штучних споруд в умовах браку коштiв на капiтальний ремонт.
Для забезпечення безпеки дорожнього руху у осiнньо-зимовий перiод важливим є достатнiй запас протиожеледних матерiалiв. Основою протиожеледних сумiшей є сiль та пiсок. Якщо iз заготiвлею пiску проблем нема, то вартiсть технiчної солi значно зросла пiсля окупацiї Соледару та ДП "Артемсiль".
На початку минулого року Служба вiдновлення у Тернопiльськiй областi отримала гуманiтарну допомогу вiд Королiвства Нiдерланди у виглядi технiчної солi. Для протиожеледної обробки дорiг державного значення надiйшло 2979 т технiчної солi, що дає можливiсть значно зекономити витрати на зимове експлуатацiйне утримання.
Мiжнародна спiвпраця сприяє модернiзацiї дорожньої галузi та її iнтеграцiї до європейських стандартiв. Завдяки мiжнародному спiвробiтництву вiдкритi новi можливостi i для профiльних працiвникiв Служби вiдновлення. Системнi навчання та тренiнги дозволяють вдосконалити власнi професiйнi навики та наповнюють новим досвiдом для подальшого розвитку дорожньої iнфраструктури.


