ЛФМ Утеплення Вікна та двері Технології Техніка | Ринок Аналітика Новини компаній



П'ятниця, 22 березня 2024 13:00

Ритейлери пiдуть до бiльш успiшних ТЦ

Згiдно з останнiм дослiдженням CBRE Ukraine, ринок торгової нерухомостi Києва продемонстрував стiйкiсть до поточних викликiв. Споживчий попит покращився, зростання iндексу споживчих цiн сповiльнилося, а реальний ВВП укрiпився на 5-5,5% за рiзними оцiнками, на вiдмiну вiд рiзкого падiння попереднього року.

Протягом останнiх двох рокiв ритейлери фокусувалися на зменшеннi витрат та оптимiзацiї своїх мереж. Незважаючи на обережнiсть у вiдкриттi нових магазинiв у 2023 р., сильнiшi гравцi скористалися вигiдними умовами оренди та наявнiстю вiльних площ у найбiльш популярних локацiях. Найбiльш активними орендарями на київському ринку у 2023 р. були сегменти FMCG, побутової електронiки та товарiв для краси i здоров'я. Ще одним помiтним ритейлером стала компанiя "Аврора", лiдер у сегментi дискаунтерiв товарiв для дому, яка вiдкрила 77 магазинiв у Києвi протягом 2023 р.
Варто вiдзначити, що частка українських брендiв у складi орендарiв професiйних ТРЦ зростає завдяки пiдвищенiй лояльностi з боку локальних споживачiв, чому посприяло тимчасове закриття мiжнародних fashion-ритейлерiв. Наприклад, у ТРЦ Blockbuster Mall вiдкрилися магазини трьох українських брендiв середнього цiнового сегменту - MustHave, Arber та "Всi.Свої", а також бренд нижньої бiлизни brabrabra. Крiм того, DiaDia, український бренд середнього цiнового сегменту, дебютував зi своїм першим магазином у центральнiй точцi стрiт-ритейлу в Києвi. Орендодавцi вiдповiдно вiтали орендарiв, якi змогли залучити до торгового центру споживачiв з обмеженим бюджетом, навiть у часи складних економiчних умов, повiдомляє Property Times.
У 2023 р. кiлькiсть нових брендiв, що вийшли на ринок Києва, залишалася обмеженою: серед основних - EA7 (iталiйський бренд товарiв премiум-класу), KitchenAid (американський бренд побутової електронiки), HalfPrice (польський бренд одягу середнього цiнового сегменту) в ТРЦ Respublika Park та DKNY (американський бренд одягу премiум-класу) в ТРЦ Ocean Plaza. Проте, шведський ритейлер H&M поступово вiдновив роботу своїх магазинiв в Києвi та Львовi протягом 2023 р., що може стати прецедентом для iнших тимчасово закритих брендiв слiдувати його прикладу.
У 2023 р. на ринок Києва не вийшло жодного нового торговельного центру. Вiдсутнiсть девелопменту безпосередньо пов'язана з пiдвищеними ризиками безпеки, зростанням вартостi будiвництва та продовженням девелоперами термiнiв реалiзацiї проєктiв. Таким чином, загальний обсяг конкурентної пропозицiї торгових центрiв залишився майже незмiнним на рiвнi 1,59 млн. кв. м.
Особливiстю нинiшньої кризи є те, що заявленi обсяги будiвництва залишаються високими, навiть незважаючи на стан будiвельних робiт, якi зупинилися практично всюди. За нинiшнiх економiчних умов, дефiциту боргового фiнансування та обмеженої експансiї мiжнародних ритейлерiв подальшi затримки iз введенням в експлуатацiю iснуючих проєктiв є цiлком вiрогiдними. Оскiльки близько 240 тис. кв. м сучасних торгiвельних площ перебувають на рiзних стадiях завершення будiвництва, новi вiдкриття великих об'єктiв слiд чекати не ранiше 2025-2026 рр.
Середнiй рiвень вакантностi на ринку Києва продемонстрував тенденцiю до зниження, склавши 15% (-2%) на кiнець року. Зниження вакантностi було зумовлене насамперед вiдновленням попиту у великих регiональних торгових центрах, таких як ТРЦ Blockbuster Mall i ТРЦ Respublika Park. У той же час, меншi торговi центри районного формату, якi зберiгали стабiльнi показники пiсля Covid19, пiдтримують низький рiвень вакантностi i демонструють свою стiйкiсть також пiд час вiйни. Оренднi ставки в торгових центрах укрiпились, головним чином через зменшення орендних знижок i зниження гнучкостi орендодавцiв. Власники все частiше повертаються до фiксованих орендних ставок, а ставки, що базуються лише на вiдсотку вiд товарообiгу, зустрiчаються все рiдше.
Як стало вiдомо ProfiDOM.com.ua, у 2024 р. очiкується помiрне вiдновлення попиту з боку ритейлерiв завдяки позитивним споживчим настроям та прогнозованому зростанню номiнальної заробiтної плати. Ритейлери, швидше за все, зосередяться на бiльш успiшних торгових центрах, що потенцiйно призведе до подальшого скорочення вакантних площ в найкращих об'єктах. Через невизначенiсть щодо тривалостi вiйни ранiше анонсованi масштабнi проєкти в Києвi навряд чи будуть реалiзованi в найближчому майбутньому. У вiдповiдь на виклики воєнного часу та зважаючи на хорошу забезпеченiсть торгiвельними площами у великих мiстах України, очiкується, що малi та середнi формати в безпечних регiональних центрах запропонують бiльш вигiднi можливостi для девелопменту та будуть бiльш ефективними з точки зору заповнюваностi.

Прочитано 246 разів

Підпишіться на новини будівництва:

 

 

Вибір редакції: