Про це розповiли керiвник департаменту стратегiчного консалтингу UTG Костянтин Олiйник та голова дослiдницької групи УРТЦ, керiвник дослiдницької компанiї Ukrainian Research Bureau (URB) Дмитро Топольськов.
За словами Дмитра Топольськова, станом на початок року в Українi iснувало 326 ТЦ торговою площею 5,8 млн. кв. м. Поки з цiєї цифри не вiднiмали пошкодженi об'єкти або тi, що знаходяться на тимчасово окупованих територiях. Говорячи про Україну в цiлому, насиченiсть торговими площами в ТЦ складає 132,4 кв. м на 1 тис. мешканцiв. Середнiй показник по країнах Євросоюзу становить 315,8, менший показник мають лише Грецiя (85,3), Боснiя i Герцеговина (112,1) та Болгарiя (117). Найбiльше в Європi вiдрiзняється забезпеченiстю торговими площами словацька столиця Братислава з показником 1332 кв. м, далi йдуть Люблiн (959 кв. м) та Варшава (925 кв. м). При цьому сукупний обсяг торговельної нерухомостi у Києвi практично дорiвнює показнику столицi Польщi.
Керiвник URB наголошує, що iдеального спiввiдношення мiж обсягом площ в ТЦ та кiлькiстю мешканцiв не iснує.
"Для iнвестора iдеальною буде ситуацiя, якщо вiн будує перший торговий центр у великому мiстi. Для орендаря - коли в мiстi є великий вибiр локацiй для торгових точок, але вiдсутнi прямi конкуренти. Для споживача iдеально, коли є вибiр ТЦ з точки зору локацiї, розмiру, теннант-мiксу та цiнової полiтики. Тому неможлива iдеальна ситуацiя одразу для всiх гравцiв ринку. Але для всiх є спiльна риса: коли торгових центрiв не вистачає, вiд цього втрачають усi," - розповiдає Дмитро Топольськов.
По iнформацiї ProfiDOM.com.ua, Костянтин Олiйник зазначає, що наразi збереглася активнiсть девелоперiв торгової нерухомостi у регiонах, де не вистачає ТРЦ, - на Захiднiй Українi, особливо у таких мiстах, як Луцьк, Iвано-Франкiвськ, Львiв, Чернiвцi, та в Iзмаїлi. На думку експерта, це пов'язано з тим, що зараз на перший план вийшло питання безпеки розташування. Через це багато системних гравцiв-рiтейлерiв почали розглядати пропозицiї щодо розмiщення в торгових центрах на заходi країни, якi менш масштабнi порiвняно з київськими ТРЦ, або тими, що були побудованi в мiстах-мiльйонниках.
"Забезпеченiсть населення торговими площами в Українi, навiть у Києвi, поки що становить приблизно 656 кв. м. на 1 тис. осiб. Це майже удвiчi менше, нiж у розвинених європейських країнах. Наприклад, у Нiмеччинi цей показник сягає близько 1,5 тис. кв. м на 1 тисю осiб, а у Францiї - 1,4 тис. Тому в Українi ще немає регiонiв, якi перенасиченi кiлькiстю ТЦ", - впевнений керiвник департаменту стратегiчного консалтингу UTG.
Дмитро Топольськов каже, що в Українi ще є простiр для зростання у цiй галузi, але ситуацiя в регiонах може серйозно вiдрiзнятись. Якщо оперувати довоєнною статистикою чисельностi населення, то до найбiльш насичених торговельними площами ТЦ обласних центрiв, окрiм Києва, вiдносяться Одеса (448,7), Черкаси (446,1) та Львiв (405,2), а до найменш насичених - Ужгород (103,9), Кропивницький (143,8), Iвано-Франкiвськ (144) та Запорiжжя (146).
Розвиток мiст та територiй - дуже перспективний напрямок в усьому свiтi, а у ньому взаємопов'язанi питання комерцiйнi та соцiальнi, мiстобудiвнi та полiтичнi, каже Костянтин Олiйник. Успiшна робота у цьому напрямi пiдвищує iмiдж територiй, сприяє зростанню економiчної активностi, дозволяє пiдвищити iнвестицiйну привабливiсть мiста чи регiону. I якiсть проживання у мiстах дуже пов'язана з розвитком iнфраструктури, де важливу роль вiдiграє освоєння рiзних секторiв комерцiйної нерухомостi.
"Наприклад, сучаснi торговi центри давно стали точками тяжiння мiстян, з великою кiлькiстю громадських просторiв та розваг. ТРЦ пропонують вiдвiдувачам максимальну кiлькiсть послуг - кафе та ресторани, дитячi майданчики та мiстечка, iгровi зони для дiтей та дорослих, кiнотеатри, салони краси, МФЦ, мовнi школи та навiть медичнi центри. Також ТРЦ є запорукою комерцiйного успiху як рiтейлерiв так i девелоперiв, а вiдтак i одним iз драйверiв розвитку економiки", - пояснює важливiсть ТРЦ експерт UTG.
Тому, на думку Костянтина Олiйника, попри все в Українi будуть вiдкриватись новi ТРЦ. Зокрема у квiтнi планується до запуску ТЦ "Одiс" у iзмаїлi, а наприкiнцi року мають намiри запустити ТРЦ Pokrovsky у iзмаїлi та ТРЦ Planeta Mall у Харковi.


