ВІДОМЧІ БУДІВЕЛЬНІ НОРМИ УКРАЇНИ
|
Споруди транспорту
ВЛАШТУВАННЯ ТОНКОШАРОВИХ
ПОКРИТТІВ НА АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРОГАХ
ДЕРЖАВНОГО ЗНАЧЕННЯ
ВБН В.2.3-218-532:2007
Київ
Державна служба автомобільних доріг України
(УКРАВТОДОР)
2007
ПЕРЕДМОВА
1 РОЗРОБЛЕНО РОЗРОБНИКИ |
Національний транспортний університет В. Каськів, О. Островерхий,канд. техн. наук; В. Савенко,д-р техн. наук (керівник розробки) |
|
|
2 ВНЕСЕНО |
Управління науково-технічної політики; Департамент автомобільних доріг Державної служби автомобільних доріг України (Укравтодор) |
|
|
3 ПОГОДЖЕНО |
Міністерство охорони здоров'я України Висновок від 29.09.2006 року № 05.03.02-07/46526 |
|
|
|
Мінбуд України Лист від 03.03. 2007 року № 11/9-250 |
|
|
4 ЗАТВЕРДЖЕНО ТА НАДАНО ЧИННОСТІ |
Державна служба автомобільних доріг України (Укравтодор) Наказ від 22.032007 року № 118
Чинні з 01.04.2007 р |
|
|
5 ВВЕДЕНО ВПЕРШЕ |
|
ВІДОМЧІ БУДІВЕЛЬНІ НОРМИ УКРАЇНИ
Споруди транспорту. Влаштування тонкошарових покриттів на автомобільних дорогах державного значення |
ВБНВ.2.3-218-532:2007 Вводяться вперше |
Чинні від 2007-...-
Ці Норми поширюються на виконання та приймання робіт з влаштування тонкошарових покриттів (далі –ТШП) із сумішей асфальтобетонних гарячих, щебенево-мастикових і холодних литих на автомобільних дорогах державного значення.
Ці Норми призначені для використання будівельними та експлуатаційними організаціями, які виконують роботи з влаштування тонкошарових покриттів на автомобільних дорогах загального користування.
Перелік нормативних документів, на які є посилання у цих Нормах наведено у додатку А.
Терміни, визначення понять, познаки та скорочення наведені у додатку Б.
1 ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1 Тонкошарові покриття призначені для подовження міжремонтного строку експлуатації дорожніх одягів згідно з ВБН Г.1-218-050; для забезпечення комфортного безпечного руху транспортних засобів по дорозі; для покращення рівності та зчеплення. ТШП поліпшують санітарно-гігієнічні та екологічні вимоги: безшумність, зручність механічного прибирання, відведення поверхневих вод тощо.
1.2 Тонкошарові покриття при їх проектуванні застосовують згідно з ДБН В.2.3-4; ВБН В.2.3-218-175; ВБН В.2.3-218-186, враховуючи рівність шару дорожнього одягу, на який укладається ТШП, та нормативні значення зчіпних властивостей поверхні покриттів автомобільних доріг згідно з ДСТУ 3587.
2 КЛАСИФІКАЦІЯ І ВИМОГИ ДО ТОНКОШАРОВИХ ПОКРИТТІВ
2.1 За товщиною тонкошарові покриття поділяють на:
- тонкі –понад 35 ммдо 50 ммвключ.;
- особливо тонкі –понад 20 ммдо 35 ммвключ.;
- надтонкі, мм –20, не більше.
2.2 За температурою приготування та влаштування:
- тонкошарові покриття із сумішей асфальтобетонних гарячих щільних для верхніх шарів, типу Б за гранулометрією згідно з ДСТУ Б В.2.7-119 та сумішей асфальтобетонних щебенево-мастикових згідно з ДСТУ Б В.2.7-127;
- тонкошарові покриття із сумішей асфальтобетонних холодних литих згідно з ВБН В.2.3-218-175.
2.3Рівність на поверхні ТШП та коефіцієнт зчеплення з колесом автомобіля повинен відповідати вимогам ДСТУ 3587.
2.4Поверхня улаштованого покриття повинна мати поздовжній похил відповідно з поздовжнім профілем дороги згідно з ДБН В.2.3-4 і поперечний –існуючий.
3 УМОВИ ЗАСТОСУВАННЯ ТОНКОШАРОВИХ ПОКРИТТІВ
3.1Технологія влаштування ТШП залежно від виду робіт і матеріалу існуючого покриття наведена у таблиці 3.1.
3.2 ТШП призначають згідно з вимогами таблиці 3.2.
Вибір технології влаштування ТШП залежить від: проектного розрахункового дорожнього одягу для нового будівництва (реконструкції) автомобільної дороги або від її категорії згідно з ДБН В.2.3-4; матеріалу існуючого покриття; сумарної нерівності поверхні існуючого покриття автомобільної дороги згідно з ДСТУ Б В.2.3-3.
Таблиця 3.1
Тип ТШП |
Товщина шару, мм |
Технологія влаштування ТШП |
||
Ремонт |
Нове будівництво (реконструкція) |
|||
Асфальтобетон, поверхнева обробка |
Цементобетон |
Асфальтобетон |
||
Тонке |
35-50 |
АБ,ЩМА |
ЩМА |
ЩМА |
Особливо тонке |
20-35 |
ЩМА |
||
Надтонке |
20, не більше |
ХЛАБ |
ХЛАБ |
– |
Таблиця 3.2
Сумарна нерівність існуючого покриття, см/км |
Категорія дороги |
Технологія влаштування ТШП при матеріалі існуючого покриття |
|
асфальтобетон, поверхнева обробка |
цементобетон |
||
менше 90 |
І-ІІІ |
ХЛАБ, ЩМА, АБ |
ХЛАБ, ЩМА |
90-110 |
І-ІІІ |
ЩМА, АБ |
ЩМА |
110-120 |
ІІ-ІІІ |
ЩМА, АБ |
ЩМА |
120-180 |
III |
АБ |
ЩМА |
3.3У випадках, коли влаштування ТШП можливе за декількома технологіями потрібно виконати техніко-економічні розрахунки, на підставі яких визначають найбільш раціональну.
3.4Вимоги до основи (існуючого покриття)
3.4.1Основа, по якій влаштовують тонкошарове покриття, повинна мати коефіцієнт міцності згідно з ВБН В.2.3-218-186, але не менше 0,9.
3.4.2Придатними для влаштування захисних шарів із асфальтобетону холодного литого є основи, в яких максимальний просвіт під рейкою не перевищує 40 мм(при вимірюваннях в поперечному напрямку руху згідно з ДСТУБВ.2.3-3).
3.4.3При сумарній нерівності більше 90 см/км (при вимірюваннях згідно з ДСТУ Б В.2.3-3) основа повинна бути попередньо вирівняна методом холодного фрезерування або шаром із суміші асфальтобетонної гарячої.
4 ВИМОГИ ДО МАТЕРІАЛІВ
4.1Для влаштування тонкошарових покриттів з асфальтобетону гарячого використовують суміші асфальтобетонні дрібнозернисті згідно з ДСТУ Б В.2.7-119 і щебенево-мастикові згідно з ДСТУ Б В.2.7-127.
4.2Для влаштування тонкошарових покриттів з асфальтобетону холодного литого використовують суміші асфальтобетонні холодні литі згідно з ТУ У В.2.7-45.2-00018112-208.
4.3Для приготування сумішей слід застосовувати такі сировинні компоненти: в'язкі нафтові дорожні бітуми згідно з ДСТУ 4044;повільнорозпадні катіонні бітумні емульсії згідно з ТУ У В.2.7-24.1-03450778-092; поверхнево-активні речовини типу хлористих або оцтовокислих солей моноамінів, поліамінів, амідоамінів, четвертинних солей амонію за технічними умовами заводів-виробників; цементи загальнобудівельного призначення згідно з ДСТУ Б В.2.7-46 або мінеральні тонкодисперсні наповнювачі (молотий вапняк, доломіт, базальт, зола) згідно з ГОСТ 16557; щебінь, щебенево-піщані суміші і висівки згідно з ДСТУ Б В.2.7-30, ДСТУ Б В.2.7-34, ДСТУ Б В.2.7-74,ДСТУ Б В.2.7-75, ДСТУ Б.В.2.7-32, ДСТУ Б.В.2.7-33, ДСТУ Б.В.2.7-76, які отримують при подрібненні переважно вивержених або метаморфічних гірських порід із границею міцності на стиск не менше 100 МПа; мінеральний порошок згідно з ДСТУ Б В.2.7-121; питну воду згідно з ГОСТ 2874 або технічну воду згідно з ГОСТ 6709, ГОСТ 23732. У випадку незадовільного зчеплення бітуму з поверхнею кислих кам'яних матеріалів, яке не дозволяє забезпечити необхідне значення коефіцієнта водостійкості, потрібно використовувати катіонні поверхнево-активні речовини, активацію поверхні кам'яних матеріалів або інші технологічні способи.
5 ВЛАШТУВАННЯ ТОНКОШАРОВИХ ПОКРИТТІВ
5.1Погодні умови. Роботи з влаштування ТШП виконують, якщо температура повітря протягом 48 год була не менше ніж плюс 10 °С та за прогнозом має тенденцію до підвищення. У будь-якому випадку, коли відносна вологість повітря перевищує 80 % або погода є похмурою, необхідно перевірити прогноз погоди і прийняти рішення щодо виконання робіт.
Влаштування ТШП із сумішей асфальтобетонних гарячих та щебенево-мастикових у дощову погоду і по вологому покриттю заборонено.
Влаштування ТШП із суміші асфальтобетонної холодної литої дозволяється при температурі не менше ніж плюс 5 °С, якщо остання має тенденцію до підвищення, та на вологому покритті при відсутності води.
5.2Підготовчі роботи до влаштування тонкошарового покриття
5.2.1Ділянку проведення робіт на довжину захватки огороджують у порядку, обумовленому згідно з ІНУВ.3.2-218-051.
5.2.3Вибоїни або зміни профілю покриття у вигляді просідань, невеликих за площею ділянок із сильною або середньою гребінкою (до 3 % площі на один кілометр) усувають заздалегідь шляхом виконання ремонту сумішшю асфальтобетонною гарячою або емульсійно-мінеральною. Допускається холодне фрезерування покриття у місцях вибоїн і ям. При наявності ділянок із гребінкою або напливами, покриття на них фрезерують і замінюють новим матеріалом.
Усі тріщини і шви у покритті (основі) шириною більше 6 ммповинні бути відремонтовані і герметизовані.
5.2.4Перед початком влаштування тонкошарового покриття дорожнє покриття потрібно очистити від пилу та бруду механічними щітками, а за необхідності промити водою.
5.2.5Перед влаштуванням ТШП по цементобетонному покриттю за 0,5- 1,0 місяці виконують роботи з ремонту швів і тріщин із заміною зруйнованих бетонних плит та швів розширення.
З метою запобігання руйнування ТШП, після виконання ремонтних робіт, потрібно влаштувати прошарок за мембранною технологією.
5.2.6При виконанні робіт по асфальтобетонному покриттю з викришуванням та по цементобетонному покриттю, за 30-60 хв до початку влаштування тонкошарового покриття необхідно зробити підгрунтовку швидкорозпадною бітумною емульсією згідно з ТУ У В.2.7-24.1-03450778-092 з нормою витрати 0,4‑0,6 л/м2.
5.2.7Перед влаштуванням ТШП із суміші асфальтобетонної холодної литої, у випадку коли підґрунтовку не виконують, а температура поверхні існуючого покриття вище плюс 30 °С, потрібно обов'язково зволожити покриття водою з нормою витрати 0,2-0,3 л/м2.
5.2.8Вирівнювання основи перед влаштування ТШП із суміші асфальтобетонної холодної литої
5.2.8.1Вирівнювання існуючого покриття виконують з метою заповнення колії глибиною до 40 мм, вирівнювання й заповнення тріщин, дрібних вибоїн і незначних нерівностей. Технологію вирівнювання призначають згідно з вимогами таблиці 5.1.
5.2.8.2Вирівнюючий (перший) шар влаштовують на основах із сумарною нерівністю поверхні не більше 90 см/км способом „шпатлювання" холодною литою асфальтобетонною сумішшю типів 0/7, 0/10, 0/15 мм згідно з ТУ У В.2.7-45.2-00018112-208.
Якщо сумарна нерівність більше 90 см/км, то вирівнювання виконують сумішами асфальтобетонними гарячими згідно з ДСТУ Б В.2.7-119 за технологією, наведеною у 5.2.9 цих Норм. Рішення щодо необхідності виконання такого вирівнювання необхідно приймати на підставі техніко-економічних обґрунтувань.
Таблиця 5.1
Тип існуючого покриття з дефектами |
Тип суміші, мм |
Кількість проходів при укладанні вирівнюючого шару |
Орієнтовна витрата суміші асфальтобетонної холодної литої, т / 1000 м2 |
||
Асфальтобетон, поверхнева обробка |
Сумарна нерівність 40-90 см/км |
0/7, 0/10 |
1 |
8-10 |
|
Колія глибиною, мм |
10-15 |
0/7 |
2 |
15-25 |
|
0/10, 0/15 |
1 |
||||
15-25 |
0/7, 0/10, 0/15 |
2 |
25-35 |
||
25-35 |
0/10, 0/15 |
2 |
35-45 |
||
35-40 |
0/10,0/15 |
2 |
40-55 |
||
Цементобетон |
0/7, 0/10, 0/15 |
1 |
10-12 |
5.2.8.3Колію заповнюють проходами шириною 2,4 мпо кожному її заглибленню. З метою мінімізації витрати матеріалу при заповненні колії лінія проходу крайньої від оператора лижі повинна бути розмічена крейдою. Витрату матеріалу призначають згідно з рекомендаціями таблиці 5.1. Зайвий матеріал, який виступає над поверхнею колії більше ніж на 3 ммпісля 24 год ущільнення колесами автотранспорту усувають холодним фрезеруванням. Шов між сусідніми проходами повинен бути 25-150 мм.
5.2.9Вирівнювання основи перед влаштування тонкошарового покриття із сумішей асфальтобетонних гарячих або щебенево-мастикових
5.2.9.1Поверхню існуючого покриття вирівнюють сумішами асфальтобетонними гарячими згідно з ДСТУ Б В.2.7-119.
5.2.9.2Планове положення місць вирівнювання встановлюють на основі даних про нівелювання існуючого покриття з пікетажною прив'язкою. Вирівнюючий шар укладають шарами, товщина яких складає
1,5-3,0 розміри найбільших зерен суміші асфальтобетонної. Кількість таких шарів залежить від глибини впадини нерівності.
5.2.9.3Укладання вирівнюючого шару(ів) необхідно виконувати асфальтоукладальниками та ущільнювати котками за традиційною технологією. У місцях, де товщина такого шару менше 2 розмірів максимальної фракції суміші асфальтобетонної, асфальтоукладальник повинен працювати з відключеними віброплитами та/або вібробрусами, а котки – без вібраторів.
5.2.9.4Орієнтовна витрата суміші асфальтобетонної гарячої на вирівнювання 1000 м2 основи повинна відповідати вимогам таблиці 5.2.
Таблиця 5.2
Сумарна нерівність існуючого покриття, см/км |
Орієнтовна витрата суміші асфальтобетонної гарячої, т / 1000 м2 |
менше 90 |
менше 21,7 |
90-150 |
21,7-36,2 |
150-200 |
36,2-48,3 |
200-250 |
48,3-60,4 |
250-300 |
60,4-72,5 |
5.3 Влаштування ТШП із сумішей асфальтобетонних гарячих або щебенево-мастикових
5.3.1Для приготування сумішей потрібно використовувати асфальтозмішувальні установки періодичної дії з продуктивністю не менше 80 т/год.
5.3.2Укладання ТШП здійснюють спеціально обладнаними для розподілу емульсії асфальтоукладальниками або комбінацією механізмів, яка складається із спеціального автогудронатора з миттєвою зупинкою і стартом видачі емульсії та автоматичним контролем витрати й асфальтоукладальником.
Персональний склад бригади і технологію виконання робіт встановлюють у проекті виконання робіт.
5.3.3Шар приклеювання та герметизації наносять шляхом розподілу полімермодифікованої катіонної бітумної емульсії під тиском з неперервним вимірюванням витрати. При цьому температура емульсії повинна складати 60 –80 °С, а витрата –(0,9±0,2) л/м2 покриття.
5.3.4Укладання ТШП із сумішей асфальтобетонних гарячих або щебенево-мастикових допускається за відсутності дощу на суху або вологу (але не мокру) поверхню, якщо температура цієї поверхні не нижче ніж плюс 10 °С.
5.3.5Суміш асфальтобетонна, яка безперервно поступає в асфальтоукладач повинна мати температуру в межах від 140 °С до 170 °С, а у перших двох автомобілях –від 165 °С до 175 °С з метою розігріву робочих вузлів машини.
5.3.6Рух транзитного і будівельного автотранспорту по укладеному шару можна відкривати на відстані не менше ніж 100 мпозаду останнього працюючого котка.
5.3.7При укладанні ТШП товщиною менше 3 смсередній темп укладання повинен складати 10 м/хв.
5.3.8Засоби і заходи ефективного ущільнення тонких шарів із сумішей асфальтобетонних визначають згідно з вимогами таблиці 5.3.
Таблиця 5.3
Товщина гарячого асфальтобетонного шару в покритті, мм |
Орієнтовний максимально допустимий час укладання й ущільнення шару суміші за умови його остигання від 140 °С при швидкості вітру 4-5 м/с, хв, і температурі повітря |
|
+12...+14°С |
+23....+25 °С |
|
20-30 |
25-30 |
35-40 |
30-50 |
50-55 |
60-70 |
Ущільнення укладеного ТШП товщиною менше ніж 3 смздійснюють двома жорсткобарабанними котками масою 8-13 т. Закінчується ущільнення після 3-4 проходів котка по одному сліду та при зниженні температури суміші, яку укладають до плюс 80 °С.
5.3.9У випадку влаштування ТШП із суміші асфальтобетонної щебенево-мастикової по цементобетонному покриттю, у влаштованому покритті потрібно виконати роботи з нарізання швів, сполучених із швами у цементобетонні, на глибину, яка дорівнює 1/2 товщини шару, з його заповненням мастикою.
5.4Влаштування ТШП із суміші асфальтобетонної холодної литої виконують згідно з ВБН В.2.3‑218‑175.
Орієнтовна витрата суміші наведена у таблиці 5.4.
Таблиця 5.4
Тип існуючого покриття |
Орієнтовна витрата холодної литої асфальтобетонної суміші, т /1000 м2, для типів суміші, мм |
||
0/5 |
0/7 |
0/10 |
|
Асфальтобетон, поверхнева обробка |
- |
8-10 |
10-12 |
Цементобетон |
6-8 |
||
Примітка.Витрати, які наведені у 4.5.8 ВБН В.2.3-218-175 включають витрати на вирівнювання та влаштування тонкошарового покриття. |
5.5Догляд за покриттям
5.5.1До складу цих робіт входять:
а) догляд за укладеним шаром із регулюванням та обмеженням швидкості руху транспортного потоку до 40 км/год;
б) зняття технічних засобів організації дорожнього руху.
5.5.2Якщо роботи виконують на ділянці з інтенсивністю руху транспорту менше 500 авт./д або на закритих для руху ділянках, необхідно виконати попереднє ущільнення укладеного шару котком на пневматичних шинах масою 9-11т.
5.5.3Перед відкриттям руху знімають дорожні знаки, які забороняють рух і встановлюють знаки, що обмежують швидкість та регулюють рух транспорту по смугах.
6 КОНТРОЛЬ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ ТА ПРАВИЛА ПРИЙМАННЯ
6.1Всі сировинні компоненти та суміші на їх основі для влаштування ТШП, які передбачаються цими Нормами, випробовують відповідно з діючими на них в Україні стандартами і технічними умовами, затвердженими в установленому порядку.
6.2При влаштуванні ТШП із сумішей асфальтобетонних холодних литих контролюють якість і кількість витрати суміші за витратою сировинних компонентів, своєчасність відкриття руху після укладання суміші згідно з ВБН В.2.3-218-175.
При оцінці однорідності поверхні після влаштування ТШП місця дефектів визначають візуально. До дефектів відносять прогалини шару (за винятком смуг завширшки до 10 смбіля крайок проїзної частини при неукріплених узбіччях і до 5 см – при укріплених), місця виступу в'яжучого на поверхні покриття тощо. Визначені місця заміряють і визначають площу кожного з них. Загальна площа дефектів не повинна перевищувати 0,3 % від усієї площі влаштованого покриття.
6.3При влаштуванні ТШП із сумішей асфальтобетонних гарячих і щебенево-мастикових контролюють температуру суміші при укладанні й ущільненні, ступінь ущільнення (щільність) асфальтобетону згідно з ДСТУБВ.2.7-119 та ДСТУ Б В.2.7-127, товщину укладеного шару згідно з ДБНВ.2.3-4.
6.4При прийманні ТШП визначають сумарну нерівність поверхні покриття згідно з ДСТУ Б В.2.3-3 та коефіцієнт зчеплення згідно з ДСТУ Б В.2.3-2 і перевіряють їх відповідність ДСТУ 3587.
7 ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПРАЦІ
7.1При виконанні робіт повинні бути дотримані вимоги безпеки праці з врахуванням особливостей роботи з приготування в'яжучого на емульсійній базі, а також на лінійних роботах з влаштування покриттів.
7.2Концентрації шкідливих речовин, які мігрують під час виготовлення вихідних матеріалів і влаштування ТШП не повинна перевищувати, залежно від класу небезпеки, гранично-допустимі рівні згідно з ГОСТ 12.1.005.
7.3Рівень шумового навантаження на працюючих при влаштуванні ТШП повинен відповідати вимогам ДСН 3.3.6.037 та ГОСТ 12.1.003. Контроль еквівалентних рівнів шуму здійснюють згідно з ГОСТ 12.1.050. Працюючі з рівнем шуму, який перевищує допустимий (90 дБ), повинні забезпечуватись засобами індивідуального захисту згідно з ГОСТ 12.4.051.
7.4Еквівалентні рівні загальної вібрації на робочих місцях повинні відповідати вимогам ДСН 3.3.6.039. Контроль еквівалентних корегованих рівнів вібрації здійснюють згідно з ДСН 3.3.6.039.
7.5У місцях виготовлення й укладання сумішей необхідно дотримуватись вимог правил пожежної безпеки згідно з ГОСТ 12.1.004.
7.6Суміші та їх компоненти пожежо- і вибухобезпечні матеріали, не мають температури спалаху та самозаймання. При температурі 96 °С бітумна емульсія закипає.
7.7Машина, яка виконує функції змішувача-укладальника, повинна бути забезпечена первинними засобами пожежогасіння згідно з ГОСТ 12.1.004.
7.8Вантажно-розвантажувальні роботи повинні здійснюватись згідно з ДНАОП 5.1.14-1.01 і ГОСТ 12.3.009.
7.9При роботі з емульсіями та бітумами необхідно дотримуватись правил безпеки праці згідно з ДНАОП 5.1.14-1.01.
7.10Робітники, які займаються приготуванням і вкладанням сумішей повинні бути забезпечені засобами індивідуального захисту згідно з ДНАОП 00-4.26 та типовими галузевими нормами, затвердженими в установленому порядку.
7.11У випадку попадання компонентів емульсії або самої суміші на шкіру і в очі робітників необхідно:
а) шкіра –зняти забруднений одяг, змити компоненти або суміш зі шкіри холодною водою, залишки бітуму зняти керосином або дизпаливом, промити водою з милом, висушити і змазати кремом на жирній основі;
б) очі –негайно промити великою кількістю води, закапати протизапальний засіб типу альбуциду, при необхідності вдатися до медичної допомоги.
7.12На кожний етап робіт із влаштування ТШП повинні бути складені інструкції і правила виконання робіт, а також вимоги безпеки праці. Робітники повинні пройти спеціальне навчання й інструктаж, а також медичний огляд. До складу медичної комісії, що проводить регулярні огляди, повинні входити отоларинголог і дерматолог.
7.13До початку виконання робіт з влаштування тонкошарових покриттів необхідно:
а) розробити схему організації робіт у місці їх виконання та передбачити весь комплекс заходів, пов'язаних із забезпеченням безпеки дорожнього руху, а також обладнати місця відповідними технічними засобами організації дорожнього руху з використанням типових схем згідно з ІНУВ.3.2-218-051;
б) на ділянках виконання робіт з влаштування тонкошарового покриття встановлюють у першу чергу найбільш віддалені тимчасові дорожні знаки, потім в безпосередній близькості, за необхідності обладнують об'їзди і пішохідні містки, а потім встановлюють поперечні та поздовжні огородження згідно з ДСТУ 2735, а при наявності об'їзду –відповідні технічні засоби дорожнього руху. Перед ділянкою на період виконання робіт необхідно встановити транспарант, який інформує про місце і характер робіт (наприклад "Ремонт дороги" або "Реконструкція дороги"). Транспаранти слід розміщувати за межами узбіччя дороги разом з першим тимчасовим дорожнім знаком "Дорожні роботи".
7.14Під час роботи дорожніх машин забороняється знаходитися стороннім особам у зоні дії машини, а також на її площадці керування, рамі, робочих органах, кожухах тощо.
7.15При роботі в нічний час самохідні і причіпні агрегати повинні бути обладнані:
а) лобовим і загальним освітленням, що забезпечує достатню видимість шляху, по якому переміщається машина або агрегат, видимість фронту робіт і прилягаючих до нього ділянок на відстані не менше ніж 10 м;
б) освітленням робочих органів і механізмів керування;
в) заднім сигнальним світлом та аварійним освітленням.
8 ОХОРОНА ДОВКІЛЛЯ
8.1Контроль за вмістом шкідливих речовин у повітрі робочої зони при приготуванні та використанні матеріалів для влаштування тонкошарових покриттів необхідно здійснювати згідно з ГОСТ 12.1.005 та відповідними документами санітарно-епідемічного нагляду, наведених у таблиці 8.1.
Таблиця 8.1
Назва шкідливих речовин |
Скорочене позначення документу |
Періодичність контролю згідно з ГОСТ 12.1.005 |
Пил |
МУ 4436-87 |
1 раз на квартал |
Насичені, ненасичені та ароматичні вуглеводні |
МУ 3119-84 |
1 раз на місяць |
8.2Визначення концентрації шкідливих речовин в атмосферному повітрі (насичені, ненасичені та ароматичні вуглеводні) проводять згідно з РД 52.04.186. Гранично-допустимі рівні в атмосферному повітрі регламентують згідно з ДСП 201 і ГОСТ 17.2.3.02.
8.3Вихідні матеріали для влаштування ТШП за показником сумарної питомої активності радіонуклідів повинні відповідати вимогам 1-2 класів згідно з ДБН В.1.4-0.01 та ДБН В.1.4-1.01 і мати сертифікат якості (відповідності) на радіаційну активність підприємства-виробника згідно з ДБН В.1.4-0.02.
8.4Контроль сумарної питомої активності природних радіонуклідів виконують згідно з ДБН В.1.4‑2.01.
8.5Накопичення, транспортування, знешкодження і поховання некондиції та інших відходів, які утворюються в процесі приготування і використання сумішей, повинно здійснюватись на загальних підставах згідно з ДСанПіН 2.2.7.029.
8.6Одразу після виконання робіт змішувальний і розподільний органи слід очистити від залишків суміші та промити на узбіччі дороги. Відходи від промивання не є небезпечними, тому їх можна залишати на узбіччі дороги і використовувати для його укріплення. Залишати сторонні предмети після очищення в змішувачі категорично заборонено. На приоб'єктному майданчику необхідно звільнити бункери машини, залишки емульсії, води та регулятора розпаду злити в ті самі ємності, звідки їх заливали.
ДОДАТОК А
(довідковий)
ПЕРЕЛІК НОРМАТИВНИХ ДОКУМЕНТІВ
НА ЯКІ Є ПОСИЛАННЯ У ЦИХ НОРМАХ
ДБН В.1.4-0.01-97 |
СРББ. Основні положення |
ДБН В.1.4-0.02-97 |
СРББ. Типові документи |
ДБНВ.1.4-1.01-97 |
СРББ. Регламентовані радіаційні параметри. Допустимі рівні. |
ДБН В.1.4-2.01-97 |
СРББ. Радіаційний контроль будівельних матеріалів та об'єктів будівництва. |
ДБНВ.2.3-4-2000 |
Споруди транспорту. Автомобільні дороги |
ДСТУ 2735-94 |
Огородження дорожні і напрямні пристрої. Правила застосування. Вимоги безпеки дорожнього руху |
ДСТУ 3587-97 |
Безпека дорожнього руху автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану |
ДСТУ 4044-2001 |
Бітуми нафтові дорожні в'язкі. Технічні умови. |
ДСТУ Б В.2.3-3-2000 (ГОСТ 30412-96) |
Споруди транспорту. Дороги автомобільні та аеродроми. Методи вимірювань нерівностей основ і покриттів. |
ДСТУ Б В.2.7-30-95 |
Будівельні матеріали. Матеріали нерудні для щебеневих і гравійних основ та покриттів автомобільних доріг. Технічні умови |
ДСТУ Б В.2.7-32-95 |
Будівельні матеріали. Пісок щільний природний для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Технічні умови |
ДСТУ Б В.2.7-33-95 |
Будівельні матеріали. Пісок кварцево-залізистий і тонкодисперсна фракція для будівельних робіт з відходів гірничо-збагачувальних комбінатів України. Технічні умови |
ДСТУ Б В.2.7-34-95 |
Будівельні матеріали. Щебінь для будівельних робіт із уміщуючих гірських порід та відходів сухого магнітного збагачення залізистих кварцитів гірничо-збагачувальних комбінатів і шахт України. Технічні умови |
ДСТУ Б В.2.7-46-96 |
Будівельні матеріали. Цементи загальнобудівельного призначення. Технічні умови |
ДСТУ Б В.2.7-74-98 |
Будівельні матеріали. Крупні заповнювачі природні, із відходів промисловості, штучні для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій та робіт. Класифікація |
ДСТУ Б.В.2.7-75-98 |
Будівельні матеріали. Щебінь та гравій щільні природні для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій та робіт. Технічні умови |
ДСТУ Б В.2.7-76-98 |
Будівельні матеріали. Пісок для будівельних робіт із відсівів подрібнення скельних гірських порід гірничо-збагачувальних комбінатів України. Технічні умови |
ДСТУ Б В.2.7-89-99 (ГОСТ 12801-98) |
Будівельні матеріали. Матеріали на основі органічних в'яжучих для дорожнього і аеродромного будівництва. Методи випробувань. |
ДСТУ Б В.2.7-119-2003 |
Будівельні матеріали. Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон дорожній та аеродромний. Технічні умови |
ДСТУ Б В.2.7-121-2003 |
Будівельні матеріали. Порошок мінеральний для асфальтобетонних сумішей. Технічні умови |
ДСТУ Б В.2.7-127:2006 |
Будівельні матеріали. Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон щебенево-мастикові. Технічні умови |
ДНАОП 00-4.26-96 |
Положення про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту (Наказ Держнаглядохоронпраці України №170 від 29.10.96р.) |
ДНАОП 5.1.14-1.01-96 |
Правила охорони праці при будівництві, ремонті та утриманні автомобільних доріг і на інших об'єктах дорожнього господарства |
ДСанПіН 2.2.7.029-99 |
Гігієнічні вимоги щодо поводження з промисловими відходами та визначення їх класу небезпеки для здоров'я населення |
ДСН 3.3.6.037-99 |
Санітарні норми виробничого шуму, ультразвуку та інфразвуку |
ДСН 3.3.6.039-99 |
Державні санітарні норми виробничої загальної та локальної вібрації |
ДСП 201-97 |
Державні санітарні правила охорони атмосферного повітря населених місць (від забруднення хімічними і біологічними речовинами) |
ВБН В.2.3-218-175-2002 |
Споруди транспорту. Влаштування тонкошарових покриттів з литих емульсійно-мінеральних та холодних асфальтобетонних сумішей |
ВБН В.2.3-218-186-2004 |
Споруди транспорту. Дорожній одяг нежорсткого типу |
ВБН Г.1-218-050-2001 |
Споруди транспорту. Міжремонтні строки експлуатації дорожніх одягів та покриттів на автомобільних дорогах загального користування |
ТУ У В.2.7-24.1-03450778-092-2002 |
Емульсії бітумні дорожні |
ТУ У В.2.7-45.2-00018112-208-2002 |
Суміші литі емульсійно-мінеральні та холодні асфальтобетонні |
ГОСТ 12.1.003-83 |
ССБТ. Шум. Общие требования безопасности (ССБП. Шум. Загальні вимоги безпеки) |
ГОСТ 12.1.004-91 |
ССБТ. Пожарная безопасность. Общие требования (ССБП. Пожежна безпека. Загальні вимоги) |
ГОСТ 12.1.005-88 |
ССБТ. Общие санитарно-гигиенические требования к воздуху рабочей зоны (ССБП. Загальні санітарно-технічні вимоги до повітря робочої зони) |
ГОСТ 12.1.050-86 |
ССБТ. Методы измерения шума на рабочих местах (ССБП. Методи вимірювання шуму на робочих місцях) |
ГОСТ 12.3.009-76 |
ССБТ. Работы погрузочно-разгрузочные. Общие требования безопасности (ССБП. Роботи вантажно-розвантажувальні. Загальні вимоги безпеки) |
ГОСТ 12.4.051-87 |
ССБТ. Средства индивидуальной защиты органов слуха. Общие технические требования и методы испытаний (ССБП. Засоби індивідуального захисту. Загальні вимоги і методи випробувань) |
ГОСТ 17.2.3.02-78 |
Охрана природы. Атмосфера. Правила установления допустимых выбросов вредных веществ промышленными предприятиями (Охорона природи. Атмосфера. Правила встановлення допустимих викидів шкідливих речовин промисловими підприємствами) |
ГОСТ 2874-82 |
Вода питьевая. Гигиенические требования и контроль за качеством (Вода питна. Гігієнічні вимоги і контроль за якістю) |
ГОСТ 6709-72 |
Вода дистиллированная. Технические условия (Вода дистильована. Технічні умови) |
ГОСТ 23732-79 |
Вода для бетонов и растворов. Технические условия (Вода для бетонів і розчинів. Технічні умови) |
РД 52.04.186-89 |
Руководство по контролю загрязнения атмосферы (Керівництво з контролю забруднення атмосфери) |
ІНУВ.3.2-218-051-95 |
Інструкція по забезпеченню безпеки дорожнього руху в місцях проведення дорожніх робіт на автомобільних дорогах |
МУ 2568-82 |
Методические указания по измерению концентрации первичных алифатических аминов фотометрическим методом (Методичні вказівки по вимірюванню концентрації первинних аліфатичних амінів фотометричним методом) |
МУ 3119-84 |
Методические указания по газохроматографическому определению предельных, непредельных и ароматических углеводородов в воздухе рабочей зоны (Методичні вказівки по газохроматографічному визначенню насичених, ненасичених і ароматичних вуглеводнів у повітрі робочої зони) |
МУ 4436-87 |
Методические указания по измерению концентраций аэрозолей преимущественно фиброгенного действия (Методичні вказівки по вимірюванню концентрацій аерозолів переважно фіброгенної дії) |
ДОДАТОК Б
(обов'язковий)
ТЕРМІНИ, ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТЬ, ПОЗНАКИ ТА СКОРОЧЕННЯ
Тонкошарове покриття –це верхній шар дорожнього одягу, який може складатися з одного (при новому будівництві та реконструкції) або двох шарів: нижнього, призначеного для заповнення колії та вирівнювання шару, і верхнього – для забезпечення зчеплення з колесами автомобілів (шар зносу), виключення можливості застою води на поверхні покриття (дренуючий шар) або навпаки – забезпечення суцільності для недопущення проникнення поверхневої води у розміщені під ним шари дорожнього одягу і земляне полотно, зменшення рівня шуму підчас руху транспортних засобів, поліпшення зовнішнього вигляду проїзної частини за рахунок створення однорідної текстури й кольору поверхні.
АБ –тонкошарове покриття із асфальтобетону гарячого дрібнозернистого щільного типів А та Б, з непереривчастою або переривчастою гранулометрією марки І згідно з ДСТУ Б В.2.7-119.
ЩМА –тонкошарове покриття із асфальтобетону щебенево-мастикового згідно з ДСТУ Б В.2.7-127.
ХЛАБ –тонкошарове покриття із сумішей асфальтобетонних холодних литих згідно з ТУ У В.2.7‑45.2-00018112-208.
ЗМІСТ
2 Класифікація і вимоги до тонкошарових покриттів. 3
3 Умови застосування тонкошарових покриттів. 3
5 Влаштування тонкошарових покриттів. 4
6 Контроль технологічного процесу та правила приймання 6
Додаток А. Перелік нормативних документів на які є посилання у цих Нормах 9
Додаток Б. Терміни, визначення понять, познаки та скорочення. 11
Код УКНД 26.82.13
Ключові слова:автомобільна дорога, тонкошарове покриття, асфальтобетонна суміш, емульсійно-мінеральна суміш, щебенево-мастикова суміш.