ДЕРЖАВНI БУДIВЕЛЬНI НОРМИ УКРАЇНИ
Держкоммiстобудування України
Київ 1997
Цi норми встановлюють основи органiзацiї технiчних обслугову-
вань (ТО) i ремонтiв стрiлових самохiдних кранiв *, обсяг i перелiк
робiт, перiодичнiсть їх проведення, трудозатрати, коригування кi-
лькiсних показникiв за видами - технiчних обслуговувань та ремон-
тiв в залежностi вiд типорозмiру i конструкцiї, умов i перiоду
експлуатацiї кранiв.
Нормативний документ розроблений на основi дослiджень фактич-
но досягнутих показникiв надiйностi цього типу кранiв в реальних
умовах експлуатацiї. Їм слiд користуватись з урахуванням положень
таких документiв:
а) ДБН В.2.8-3-1995 "Технiчна експлуатацiя будiвельних машин";
б) експлуатацiйно-ремонтна документацiя заводiв-виготовлюва-
чiв кранiв;
в) вимог до технiчного стану кранiв i безпечної експлуатацiї,
що встановленi "Правилами будови i безпечної експлуатацiї вантажо-
пiдiймальних кранiв" Держнаглядохоронпрацi України.
Вимоги цих норм обов'язковi для всiх власникiв кранiв незале-
жно вiд форм власностi та вiдомчої належностi, якщо вони не супе-
речать експлуатацiйнiй чи ремонтнiй документацiї заводу-виробни-
ка.
1. ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ
1.1 В процесi експлуатацiї цього типу кранiв на старiння
(зношення) деталей, збiрних одиниць i крана в цiлому дiють багато
факторiв як при роботi кранової установки, так i при транспортува-
ннi крана.
1.2 Враховуючи, що в окремих випадках наслiдками пошкоджень
i вiдказiв кранiв є загроза безпечнiй експлуатацiї, система технi-
чного обслуговування та ремонту кранiв здiйснюється шляхом розроб-
лення планiв, пiдготовлення та проведення вiдповiдних видiв технi-
чного обслуговування та ремонту для конкретних умов експлуатацiї
кранiв.
1.3 Структура системи мiстить два види основних впливiв: тех-
нiчне обслуговування (ТО) i поточнi ремонти (ПР) кранiв.
1.4 Технiчнi обслуговування призначенi для забезпечення без-
печностi, пiдтримання i збереження працездатностi кранiв в проце-
сi експлуатацiї.
1.4.1 Операцiї ТО проводяться з попереднiм контролем. Основ-
ним методом виконання контрольних робiт є дiагностика, яка призна-
чена для визначення технiчного стану крана, його складальних оди-
ниць i деталей без розбирання.
---------------------------------------------
* Далi в текстi "крани"
1.4.2 Дiагностика є одним iз основних технологiчних елементiв
ТО при визначеннi справжньої потреби в проведеннi ТО i при необхi-
дностi коригування вiдповiдних обсягiв робiт ТО. Крiм того, дiаг-
ностика визначає потребу виконання ремонту i його обсяг.
1.5 Поточнi ремонти кранiв проводяться з метою вiдновлення
їх працездатностi шляхом проведення вiдповiдного обсягу робiт. Пе-
релiк робiт наведений в табл. Д.2.6.
1.6 Пiсля вiдпрацювання ресурсу крана (строку амортизацiї)
спецiалiзованою органiзацiєю проводиться перевiрка технiчного ста-
ну крана iз встановленням можливостi його подальшої експлуатацiї.
Якщо технiчний стан дозволяє експлуатацiю крана, то спецiалi-
зована органiзацiя, при необхiдностi, повинна видати рекомендацiї
для коригування структури, номенклатури, обсягiв робiт ТО i ремон-
тiв.
1.7 Перевiрку технiчного стану кранiв, що експлуатуються по-
за строком амортизацiї, спецiалiзована органiзацiя повинна викону-
вати при наявностi дозволу-лiцензiї Територiального управлiння де-
ржнаглядохоронпрацi.
1.8 Вiдповiдальнiсть за безпечну експлуатацiю кранiв поза
строком амортизацiї без виконання робiт згiдно з п. 1.6 несуть
власники кранiв.
1.9 Заводи-виготовлювачi i Головна органiзацiя по конструюва-
нню кранiв розсиланням iнформацiйних листiв своєчасно iнформують
власникiв кранiв про необхiднiсть та методи усунення ними виявле-
них дефектiв конструювання та виготовлення, а також типових пору-
шень умов експлуатацiї, наслiдками яких є поломки, аварiї тощо.
2 СИСТЕМА ТО ТА РЕМОНТIВ
2.1 Для пiдтримання кранiв в технiчно справному станi в
експлуатацiї використовується система планово-попереджувального
технiчного обслуговування та ремонту (система ППР), яка являє со-
бою комплекс органiзацiйно-технiчних заходiв, що мають попереджу-
вальний характер i направленi на вiдновлення номiнальних значень
параметрiв технiчного стану, зменшення зношення, витрат на експлу-
атацiю та забезпечення безпечної експлуатацiї.
2.2 Для планування рацiональної системи ППР кранiв i потужно-
стi служб технiчної експлуатацiї власникiв кранiв облiк напрацюва-
ння ведеться в мотогодинах. При вiдсутностi лiчильникiв мотогодин
на кранах напрацювання визначається за даними облiку нарядного ча-
су, скоригованного коефiцiєнтом Км. Значення коефiцiєнтiв наведенi
в табл. Д. 1.4.
2.3 Рацiональна система ППР - це структура перiодичностi ви-
дiв ТО i ремонтiв, перелiк робiт, трудомiсткiсть, якi максимально
наближенi до фактично досягнутих показникiв надiйностi деталей,
складальних одиниць та крана в цiлому.
3 КРАНИ-ПРЕДСТАВНИКИ
3.1 Крани-представники визначенi в залежностi вiд
конструкцiї крана (автомобiльнi, на спецшасi, пневмоколiснi, гусе-
ничнi), роду приводу (механiчнi, дизельелектричнi, гiдравлiчнi)
для восьми типорозмiрiв за вантажепiд'ємнiстю, т (4; 6.3: 10, 16:
25: 40; 63; 100) з врахуванням їх найбiльшого поширення в даний час
і перспективи подальшого випуску. Крани-представники наведенi в
табл. Д.1.1.
4 КЛАСИФIКАЦIЯ ПЕРIОДIВ ЕКСПЛУАТАЦIЇ
Експлуатацiя кранiв пiдроздiляється на 3 перiоди в залежнос-
тi вiд величини напрацювання:
I - перiод припрацювання, II - строк амортизації, III - за
строком амортизацiї.
Перiоди експлуатацiї за типорозмiрами кранiв наведенi в табл.
Д. 1.2.
5 СТРУКТУРА ВИДIВ ТО I РЕМОНТIВ
5.1 Схема системи ППР для кранiв всiх типорозмiрiв подана на
рисунку 5.1. Структура видiв ТО ремонтiв, їх перiодичнiсть наведе-
нi в табл. Д. 1.3, Д. 1.5.
---------------
| Система ППР |
-------|-------
|
_________________|________________
| |
--------------------------- ----------
| Технiчне обслуговування | | Ремонт |
------------|-------------- ----|-----
| |
_____________|_____________ ___|____
| | | | | | |
--------------------------------- ------ ------
| ЩО ||ТО-1 ||ТО-2 ||ТО-З || СО | | ПР | | НР |
--------------------------------- ------ ------
Рисунок 5.1
5.2 В залежностi вiд перiодичностi, трудомiсткостi та обсягу
робiт для даних кранiв встановленi такi види технiчного обслугову-
вання:
а) щозмiнне технiчне обслуговування (ЩО);
б) перiодичнi технiчнi обслуговування (ТО-1, ТО-2, ТО-З);
в) сезонне технiчне обслуговування (СО).
5.3 Щозмiнне обслуговування виконується перед початком, на
протязi або пiсля робочої змiни машинiстом крана i повинно забез-
печити працездатнiсть крана на протязi всiєї робочої змiни. Пере-
лiк робiт наведено в табл. Д.2.1.
5.4 Технiчне обслуговування ТО-1 виконується, як правило, в
кiнцi робочого тижня (при необхiдностi - на початку тижня) машинi-
стом крана i повинно забезпечити працездатнiсть крана на протязi
тижня. ТО-1 включає роботи, якi повиннi виконуватись не рiдше од-
ного разу на тиждень. Перелiк робiт наведено в табл. Д.2.2.
5.5 Технiчне обслуговування ТО-2 i ТО-З виконується згiдно з
планом спецiалiзованою бригадою при участi або без участi машинiс-
та крана пiсля вiдповiдного напрацювання. Обслуговування
виконується з метою зменшення швидкостi зношення деталей i склада-
льних одиниць, усунення виявлених пошкоджень, вiдказiв. Перелiк
робiт наведено в табл. Д.2.3, Д.2.4.
5.6 Сезонне технiчне обслуговування виконується два рази на
рiк при пiдготовцi крана до використання в перiод наступного сезо-
ну (весняно-лiтнього або осiнньо-зимового).
До складу робiт обслуговування входять роботи у вiдповiдностi
з наступаючим перiодом експлуатацiї. Сезонне технiчне обслуговува-
ння поєднується з проведенням чергового перiодичного технiчного
обслуговування. Перелiк робiт наведено в табл. Д.2.5.
5.7 Плановi ремонти номернi: ПР-I; ПР-2; ПР-З; ПР-4; ПР-5 i
плануються через однаковi величини напрацювань. Обсяг виконуваних
робiт формується технiчним станом, визначеним попереднiм ТО, а
також результатами дiагностування в процесi ремонту.
5.8 Перiодичнiсть ТО i поточних ремонтiв коригується з вра-
хуванням видiв робiт, перiоду i умов експлуатацiї. Коефiцiєнти ко-
ригування наведено в табл. Д. 1.7.
5.9 Пiд час експлуатацiї кранiв в перiод мiж плановими ТО i
ремонтами можливi вiдкази i передчаснi пошкодження, якi усуваються
ремонтними службами власника крана за рахунок непередбачених вит-
рат. Кiлькiсть таких вiдказiв може бути спрогнозована, користую-
чись залежнiстю: